Czytanie jest dla umysłu tym, czym gimnastyka dla ciała

Kamila Wiszniewska-Karkos

29 września obchodziliśmy Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania.

We wszystkich klasach szkoły podstawowej oraz w przedszkolu pani bibliotekarka spotkała się z dziećmi, by razem zatonąć w świecie literackim, odcinając się na chwilę od codzienności.

Uczniowie wysłuchali fragmentów takich książek jak: „Charlie i fabryka czekolady” Roalda Dahl, „Wakacje z duchami” Adama Bahdaja, „Tomek w Krainie Kangurów” Alfreda Szklarskiego oraz „O zajączku Filipie, który ze strachu dokonał wielkich czynów” Elżbiety Zubrzyckiej.

Spotkania te miały na celu zachęcić dzieci i młodzież do czytania, gdyż zalet czytania na głos jest wiele: stymuluje ono pracę mózgu, pobudza ciekawość świata, rozwija wyobraźnię i poczucie bezpieczeństwa, buduje więź i bliskość z rodzicem, kształtuje wrażliwość moralną oraz zapobiega uzależnieniu od urządzeń multimedialnych.

Literatura zaspokaja w czytelniku, nawet tym najmłodszym potrzebę wzruszeń i doznań emocjonalnych, potrzebę wzorców zachowań, tożsamości, akceptacji społecznej, informacji o świecie zewnętrznym, rozładowania napięć życia realnego w świecie fikcyjnym. Istotna jest również rozrywka podczas czytania książki zapewniona przez zawarty w niej m.in. humor.

Czytanie wzbogaca zasób słów, dlatego też dzięki niemu dziecko więcej rozumie, piękniej się wysławia i potrafi lepiej porozumiewać się z innymi. Dziecko, czytając książki, poszerza również swoją wiedzę
o świecie, ćwiczy koncentrację i pamięć.

Codzienne głośne czytanie dziecku wykształca potrzebę obcowania z książką, by w przyszłości czytanie stało się przyjemnością.

Podsumowując, głośne czytanie uczy dziecko myślenia, rozwija język, pamięć i wyobraźnię, pomaga
w wychowaniu, ułatwia naukę w szkole
. Jest najlepszą inwestycją w pomyślną przyszłość dziecka!

Warto czytać dzieciom :)

scroll back to top